Anything to say? – A monument to courage, 2015-2020
Follows english translation and a note by A.F.
con una nota redazionale di A.F.
Anything to say? Colonia, Köln Cathedral, 2020
Anythingtosay?
Alzarsi in piedi dove la massa si siede
Immaginare nuovi mondi, disegnare traiettorie che possano anche correggere la realtà è sicuramente il compito degli artisti.
Raccogliere lo spirito del tempo e renderlo visibile.
Talvolta, alcuni fenomeni senza l’arte resterebbero nascosti, poiché la realtà è un luogo complesso da decifrare.
E così l’arte nasce dal quel bisogno di immaginare il mondo in modo diverso da come viene presentato.
Come artista ho il dovere di difendere la libertà di parola e il diritto di sapere ed è per questo che ho creato una sedia vuota per alzarci, per cambiare prospettiva, per stare più alti e guardare quello non riusciamo a vedere o che cercano di nasconderci.
Anything to say? un monumento in bronzo itinerante dedicato alla libertà di espressione che a differenza di quelli che sono nelle piazze, sopra ad un piedistallo, poggia a terra e si muove.
L’opera raffigura in piedi su tre sedie, tre icone della nostra contemporaneità, Julian Assange, Chelsea Manning a Edward Snowden che attraverso la piattaforma di WikiLeaks hanno rivelato crimini di guerra e abusi dei diritti umani facendo tremare i governi di tutto il mondo.
Il gruppo scultoreo ha un pezzo mancante, la 4a sedia che si completa quando le persone ci salgono sopra prendendo una posizione.
Anything to say? Bruxelles, Place se la Monnaie, 2020
Anything to say? ha sostato dal 2015 nella piazze di 14 capitali europee, tra cui Berlino a Parigi, Ginevra, Strasburgo, Dresda, Belgrado, Roma, Bruxelles.
Sta a noi fare la nostra parte perché solo l’arte e la cultura creano coscienza e senso critico.
Questa scultura vuole essere la nostra voce a sostegno per il loro coraggio in difesa della verità, un campanello d’allarme per ognuno di noi perché in ballo c’è la libertà di parola e di stampa, la trasparenza, la conoscenza e il giornalismo d’inchiesta, tutti capitoli che costituiscono il libro della nostra vita e non solo quella di Assange, Manning e Snowden e tanti altri ci hanno insegnato che a volte il sacrificio è la forma più alta di libertà.
Essere informati è un atto di resistenza e ci da la possibilità di scegliere dove vogliamo stare e soprattutto con chi.
Quello che mi auguro è che questa opera continui ad arrivare dove la politica e la giustizia falliscono.
Davide Dormino
Anything to say? Berlino, Alexanderplatz 1’ maggio 2015
Anythingtosay? Stand up when everyone else is seated
Imagining new worlds and drawing trajectories that can also correct reality is certainly the role of artists. Collecting the spirit of the time and making it visible. Sometimes, certain phenomena without art would remain hidden, as reality is a complex place to decipher. Like that, Art arises from that need to imagine the world in a different way from how it is presented.
As an artist I have the duty to defend freedom of speech and the right of knowledge and that is why I have created an empty chair to raise ourselves, to change perspective, to stand taller and look at what we can’t see or try to hide.
Anything to say? an itinerant bronze monument dedicated to freedom of expression which, unlike those set in public squares, on a pedestal, rests on the ground and moves. The work depicts three icons of our contemporaneity, Julian Assange, Chelsea Manning and Edward Snowden, standing on three chairs, who through the WikiLeaks platform revealed war crimes and abuse of human rights, making governments around the world tremble.
The sculptural group has a missing piece, the 4th chair which is completed when people stand up on it and take a position.
Anything to say? Strasbourg, place Kleber 2015
Anything to say? Roma, ingresso Università “La Sapienza”, piazzale Aldo Moro, 2016
Anything to say? has since 2015 been in the squares of 14 European capitals, including Berlin to Paris, Geneva, Strasbourg, Dresden, Belgrade, Rome, and Brussels.
It is up to us to do our part because only Art and Culture create conscience and critical sense.This sculpture wants to be our voice in support of their courage in defense of the truth, an alarm bell for each of us because at risk is freedom of speech and of the press, transparency, knowledge and investigative journalism, all chapters that make up the book of our life and not just that of Assange, Manning and Snowden and many others have taught us that sometimes sacrifice is the highest form of freedom. Being informed is an act of resistance and it gives us the possibility to choose where we want to be and above all with whom. What I hope is that this work continues to go where politics and justice fail.

Non ne possiamo più, anche nell’arte, di stare a “distanza di sicurezza”, di igienizzarci sempre le mani, e il cervello. Di onanismi concettuali in fondo non diversi da quell’art pour l’art che gli “eletti” sembrano detestare. Di mancanza di empatia, di sangue e di cuore. Di opere, o azioni, che se le porti a 2000 metri in mezzo a laghi e montagne, a differenza di quella di Dormino, non sanno reggere il confronto con l’assoluto nudo della natura, o della morte – o della vita.
It also seems to us a noble example of political art, of a real political act capable of involving people and “getting dirty” against the current with reality, not one of the many onanistic pseudo-political acts that remain limited to the few anemic adepts of contemporary art, like chewing a 500e banknote in front of a group of entrepreneurs, as for example the current president did artist of the Palaexpo of Rome, Cesare Pietroiusti.
We can no longer stand, even in art, to stay at a “safe distance”, to always cleanse our hands and brain. Conceptual onanisms basically no different from that art pour art that the “elected” seem to detest. Of lack of empathy, blood and heart.
Of works, or actions, which if you take them to 2000 meters in the middle of lakes and mountains, unlike that of Dormino, cannot stand comparison with the absolute nakedness of nature, or of deat – or of life.